شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اهم رخدادها و فعالیت‌های قرآنی فروردین‌ماه 1391 که از نگاه تیز رسانه‌های قرآنی دور نماند محدود به جابجایی چند مدیر در مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و سازمان دارالقرآن و البته واریز 200 میلیارد تومان از بودجه امور قرآنی سال 90 به حساب شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

قرآن

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، پرداختن به مهم‌ترین رویدادهای مختلف در سال گذشته رویه‌ای است که رسانه‌ها به رسم معمول به انجام آن مبادرت می‌ورزند. مطمئناً نگاهی گذرا به رویدادهای مهم قرآنی در ماه‌های مختلف سال گذشته خالی از لطف نخواهد بود.

این گزارش اولین گزارش از مجموعه ‌گزارش‌هایی خواهد بود که به اهم فعالیت‌های قرآنی در سال 1391 خواهد پرداخت. در این گزارش‌ها تنها به بخشی از فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته توسط نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف پرداخته شده و تا حد امکان سعی شده است گزارشی کامل و جامع از فعالیت‌های قرآنی که در ماه‌های مختلف سال گذشته اجرا شده است در معرض دید قرار گیرد.

در این مجموعه‌ گزارش‌ها هر روز رویدادهای قرآنی یک ماه‌ مورد بررسی قرار می‌گیرد که در اولین بخش به بررسی فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته در فروردین ماه سال 1391 پرداخته خواهد شد.

اگر از خبرهای معمولی روزهای آغازین فروردین ماه سال گذشته بگذریم شاید بتوان مهم ترین این رویدادها را در جابجایی یکی از مدیران قرآنی دانست؛ پس از پایان تعطیلات رسمی نوروز سال 1391 اولین جابجایی مدیران قرآنی که از قبل از آغاز سال کلید خورده بود، در نیمه دوم فروردین ماه رسانه‌ای شد. این جابجایی در مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت بود جایی که رحیم قربانی پس از سه سال کار در سمت ریاست این مرکز جای خود را به مهدی صالحی، معاون سابق خود داد و پس از این جابجایی بود که فعالیت‌های این مرکز وارد مرحله جدیدی شد و تا پایان همین سال منجر به جابجایی دیگری در مجموعه قرآنی وزارت بهداشت شد.

قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا دلیل این جابجایی را سلیقه‌های مدیریتی اعلام کرده و گفته بود: این یک امر کاملاً طبیعی است که هر مدیری بخواهد در زیر مجموعه خود تغییر و تحولاتی را ایجاد کند.

دوشنبه چهاردهم فروردین ماه سایت سازمان دارالقرآن طی اطلاعیه ای از شایستگی 469 حافظ کل قرآن برای دریافت مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم در ششمین مرحله این طرح ‌خبر داد. چهار مرحله ششمین دوره‌ طرح اعطای مدرک به حفاظ قرآن به صورت کتبی و شفاهی برگزار شد که در مجموع چهار هزار و 202 نفر در رشته‌های 10جزء، 20جزء و حفظ کل قرآن در آن حضور یافتند و تعداد 149 نفر حائز دریافت مدرک درجه پنج، 75 نفر حائز دریافت مدرک درجه چهار، 237 نفر حائز دریافت مدرک درجه سه، شش نفر حائز دریافت مدرک درجه دو و تنها دو نفر حائز دریافت مدرک درجه یک شدند.

همچنین در این روز حکم سرپرستی مهدی صالحی برای مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت توسط محمدحسین آیتی، معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت صادر شد. در این حکم تعهد، تجربه و سوابق قبلی از اهم دلایل مطروحه در حکم انتصاب وی عنوان شده بود. تعهد، تجربه و سوابق مدیریتی تنها برای چند ماه توانست صالحی را در صدر مجموعه قرآنی وزارت بهداشت قرار دهد.

مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در فروردین‌ ماه روزهای پرخبری را سپری کرد؛ یک روز پس از صدور حکم سرپرستی مهدی صالحی جمعی از کارشناسان مراکز قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بیانیه‌ای خطاب به وزیر بهداشت وقت، خواهان ابقای رحیم قربانی، رئیس سابق مرکز قرآن و عترت این وزارتخانه در سمت خود شدند.

در گیر و دار معرفی سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان میزبان هفدهمین جشنواره قرآنی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انتخاب و معاون فرهنگی دانشجویی این دانشگاه به عنوان دبیر مسابقات معرفی شد.

در روز 16 فروردین ماه که یکی از روزهای پرخبر فرودین کم خبر بود، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایکنا از واریز 200 میلیارد تومان از بودجه امور قرآنی سال 90 به حساب شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و اعلام کرد دستگاه‌های مشمول دریافت این بودجه با انعقاد تفاهم‌نامه‌ آن را دریافت می‌کنند.

وی در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور اهتمام ویژه‌ای به این امر داشتند و در مصوبه دوم دولت، بودجه قرآنی کشور رقم 218 میلیارد تومان اعلام شد گفت: این مصوبه دوم بزرگترین اتفاقی بود که در امور قرآنی کشور در سال 90 رخ داد.

وی همچنین روندی که دستگاه‌ها باید برای دریافت این بودجه طی کنند را تشریح کرد و گفت: تمامی دستگاه‌هایی که این پول باید به آن‌ها اختصاص داده شود با عقد تفاهم‌نامه در چهار مرحله مبالغ تعیین شده را دریافت می‌کنند. بدین شکل که در مرحله اول به عنوان پیش‌پرداخت، 25 درصد مبلغ را دریافت خواهند کرد؛ 25 درصد بعد را پس از ارائه طرح و برنامه و 25 درصد سوم را پس از اجرای 50 درصد از طرح‌ها و برنامه‌هایشان دریافت می‌کنند. مابقی یعنی مرحله چهارم، پس از ارائه 100 درصد گزارش کار اجرای طرح و برنامه‌ها به حساب دستگاه مربوطه پرداخت می‌شود.

وی همچنین در مقام دفاع از این نحوه اختصاص بودجه گفته بود؛ گزارش این نحوه پرداخت بودجه امور قرآنی کشور را روز 15 فروردین‌ماه، با حضور در مجلس شورای اسلامی به اطلاع نمایندگان ملت رسانده و آن‌ها این شیوه را تأیید کردند.

در روز بیستم فروردین ماه سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت اولین مصاحبه خود را انجام داد و در آن مهدی صالحی که بر صندلی رحیم قربانی تکیه زده بود مهم‌ترین برنامه کاری خود را در دور جدید مدیریتی، افزایش سطح مشارکت دانشجویان، اساتید، کارکنان و خانواده‌های آن‌ها در برنامه‌های قرآنی وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: در همین راستا تشکیل مجمع مشورتی را در دستور کار قرار داده است. البته اگر وی می‌دانست که تا چند ماه بیشتر در این پست نخواهد ماند اهداف بلند مدتی را برای خود و مجموعه‌اش در نظر نمی‌گرفت.

در این روز همچنین مسئول دبیرخانه فعالیت‌های قرآنی اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری از میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه در مرحله کشوری مسابقات قرآن دانشگاهیان این وزارتخانه خبر داد.

مهم‌ترین خبر بیست‌وسومین روز بهار سال 91 مربوط به سازمان اوقاف و امور خیریه و اداره قرآنی این سازمان بود؛ ولی یاراحمدی، مدیر کل امور آموزش و مسابقات قرآن سازمان اوقاف، در این روز از تشکیل «مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه» پیش از برگزاری بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و طی سه ماه اول سال 91 خبر داده بود. البته پیش از این زمزمه‌هایی در مورد شکل گیری مرکز امور قرآنی به گوش رسیده بود.

در همین روز سازمان دارالقرآن الکریم تغییراتی را در سطح مدیریتی خود شاهد بود؛ بر همین اساس مهدی قره‌شیخلو، رئیس این سازمان، حجت‌الاسلام والمسلمین موسی صفی‌خانی را به سمت مدیر دفتر ریاست، جواد تجلیان به سمت مدیر امور ارتباطات و سیدجعفر صادقی را به سمت سرپرست دفتر طرح و برنامه منصوب کردند تا در این ماه علاوه بر مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت سازمان دارالقرآن‌الکریم هم سهمی در جابجایی‌های مدیریتی داشته باشد.

در سی‌امین روز اولین ماه بهار سال 1391 مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی گفت: دبیرخانه نخستین جشنواره «انتخاب برترین تولیدات و محصولات قرآنی» بالغ بر 210 اثر را از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی دریافت کرده است که این آثار طی اردیبهشت‌ماه داوری خواهند شد. جشنواره «انتخاب برترین تولیدات و محصولات قرآنی» با همکاری مدیریت امور استان‌ها و مؤسسات قرآنی سازمان دارالقرآن‌ و اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور به عنوان مجریان اصلی و با همکاری ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها، اتحادیه‌های استانی برپا شد.

در این روز همچنین پنجمین دوره آموزش و ارزیابی قاریان و حافظان برگزیده مسابقات سراسری قرآن کریم به مدت دو روز در مجتمع غدیر برگزار شد.

سرانجام در آخرین روز اولین ماه سال 1391 تنها خبر مهمی که منتشر شد و توانست توجه رسانه‌های قرآنی را به خود جلب کند اولین همایش مدیران قرآن و نماز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود که در صنایع مخابرات ایران برگزار ‌شد. تا ماه فروردین با وجود تعطیلی بسیاری از مراکز و نهادها در نیمی از آن ماه نسبتاً کم خبری باشد و البته لقب ماه جابجایی مدیران قرآنی را نیز به خود بگیرد.

کد خبر 206732
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز